Een gesprek over Triggerpoints

4 januari 2016
Regelmatig laten we vakmensen aan het woord over een specifieke massage techniek.

Deze keer hebben we Hanneke Heij benaderd met de vraag of ze kan uitleggen waarom Triggerpointmassage kan helpen bij pijn en bij het verbeteren van sportprestaties.

Hanneke Heij is directeur en docent aan de Opleiding Triggerpointcoach. Als geen ander kan ze uitleggen wat deze massage precies inhoudt en hoe zij daarmee werkt. Dit is wat ze ons vertelde.
 
‘Dank voor je vraag Melanie, maar allereerst gefeliciteerd met je nieuwe site! Een prachtig initiatief voor iedereen met interesse in massage.
 
Maar om terug te komen op je vraag …
 
Triggerpointmassage is enerzijds zinvol voor mensen die klachten hebben en hier zelf wat aan willen doen. Zelfs als je last hebt van chronische klachten, vage problemen of onbegrepen pijn. Anderzijds kun je het preventief gebruiken, dus voordat klachten ontstaan, maar ook voor het verbeteren van sportprestaties.
 
Hoe kan dat dan?

Laat ik je eerst vertellen wat een triggerpoint is en dat met een voorbeeld uit mijn praktijk illustreren. Een triggerpoint is simpel gezegd een ‘spierknoopje’. Dit ‘knoopje’ geeft vaak pijn op een andere plek. Het masseren van die pijnlijke plek helpt misschien een beetje maar lost het ‘probleem’ niet op, omdat de oorzaak ergens anders zit. Wist je trouwens dat elke spier in ons lichaam zijn eigenen unieke uitstralingsgebied heeft?
 
Nee, vertel!
 
Hieronder zie je een tekening van iemand die eerst bij de dokter kwam met klachten over pijn op de borst met uitstraling naar de linkerarm. Kun je je voorstellen wat dat met je doet als je met dit soort klachten de dokter komt? Je maakt je zorgen over je hart, en je hebt redelijk wat stress gehad de laatste tijd en de klacht lijkt maar niet weg te gaan. Het eerste dat de arts uit wilde sluiten was hartproblemen. En terecht, begrijp me niet verkeerd, maar toen na het hele traject van anderhalf jaar niet gevonden was, stuurde hij zijn patiënt naar mij door. En het bleken in dit geval triggerpoints zijn die de symptomen veroorzaakten.
Natuurlijk is het altijd goed om beide mogelijke oorzaken te onderzoeken. En dat gebeurt ook steeds vaker, want gelukkig weten steeds meer artsen en specialisten wat triggerpoints zijn en wat ze kunnen doen.

Trigger tekening

In dit geval bleek de man last te hebben van uitstraling vanuit de scheve halsspier, ook bekend als scalenus.  Nu kun je wel je arm en borstgebied wrijven, en dat kan wel íets verlichting geven, maar nooit blijvend, omdat de oorzaak in de hals onbehandeld blijft.
Als je die spier in de hals onderzoekt en behandelt, wordt de klacht vaak snel minder.
 
En hoe gaat dat behandelen dan?
 
De behandeling van triggerpoints doen we op een zachte maar ook langzame manier. Deze wijze van onderzoeken en behandelen hebben we bij de Opleiding Triggerpointcoach enorm verfijnd. Je zult het nergens anders zo tegenkomen! We gaan wel diep de spier in, maar aangezien we dat langzaam doen, en niet te vergeten met aandacht voor de ademhaling, hoeft het geen pijn te doen. We zoeken samen met de cliënt de grens op tussen ‘gevoelig’ en ‘pijn’. Je zou dit een lekkere, goede pijn kunnen noemen. Een gevoel waarvan je denkt, ja hier gebeurt wat! Je kent dat gevoel vast wel.
 
OK, en hoe vind je nu de juiste plek om te behandelen?
We brengen in kaart welke spieren je klacht veroorzaken. Dat doen we volgens de inzichten van Travell en Simons. Dat zijn twee amerikaanse artsen die de kennis van triggerpoints in de wereld hebben gebracht. De gevonden triggerpoints behandelen we en we leren de cliënt hoe die de punten thuis zelf masseert.
 
Maar is dat niet belastend voor de cliënt dan?
 
We gebruiken vaak een hulpmiddel, bijvoorbeeld een massagebal tegen de muur waarmee je de punten behandelt. Het is niet moeilijk, en kost maar om 2 of 3 keer per dag 5 minuten. Daar coachen we op. We hebben hiervoor diverse slimme trucjes en hulpmiddelen tot onze beschikking, waar ik nu niet teveel over vertel, want dan zitten we hier morgen nog!
 
En de rol van stress?
 
De scheve halsspier is een spier die assisteert bij de inademhaling. Bij stress raakt deze spier vaak overbelast en worden de bovenste ribben een klein stukje opgetild. Er ontstaat een gevoel van opgetrokken schouders, ken je dat? Deze spieren reageren ook op lichamelijke spanningen zoals veroorzaakt door hoesten, kuchen en niezen. Luchtwegproblemen zoals astma en bronchitis kunnen daarom ook triggerpoints genereren.
 
En hoe zit dat dan met het verbeteren van sportprestaties?
 
Eigenlijk is dat heel simpel. Als je spieren in topconditie zijn, dus zonder triggerpoints, zijn ze flexibeler en neemt hun kracht en coördinatievermogen toe. Voor tennissers, golfers en andere technische sporten, betekent dat ze de techniek gemakkelijker goed uitvoeren. Voor schaatsers, lopers en andere snelheidsmaniakken betekent dat pure tijdwinst!
Zo heb ik hardlopers gehad die zichzelf vóór en na elke training op de kritieke punten behandelden waardoor daarna ‘op hun gemakkie’ een PR liepen…
 
Heb je vragen dan kun je ze hieronder stellen, dat is leuk voor anderen om te lezen. Of je kunt mailen naar: info@triggerpointcoach.nl

Triggerpoint-kl
Rob Beenker en Hanneke Heij, directie van de Opleiding Triggerpointcoach.

 
Meer berichten