Hoofdpijn? - Tips voor zelfmassage

10 december 2020
Afbeelding Spanning, veel denkwerk, lang zitten, weinig water drinken of slechte ventilatie kan hoofdpijnklachten veroorzaken. Het kan je concentratie, productiviteit en plezier aardig verpesten. We hopen dat deze tips voor zelfmassage je kunnen helpen. 

Fysieke en mentale gevolgen

Wanneer je stress ervaart doe je vaak onbewust het volgende wat hoofdpijn kan veroorzaken.

1. Je trekt je schouders op waardoor je ’s avonds letterlijk het gevoel kunt hebben dat je de hele dag met een zware balk op je schouders hebt rond gelopen.
2. Je ademhaling blijft oppervlakkig boven je middenrif hangen. Hierdoor wordt je lichaam niet optimaal gevoed met zuurstof en energie.
3. Je hartslag gaat omhoog en de adrenaline in je bloed maken je klaar voor een vecht- of vluchtreactie.
4. Je spijsvertering staat op een laag pitje omdat de energie elders nodig is.
5. Je kunt steeds moeilijker ontspannen. Spierspanning houdt aan en gedachten blijven ronddraaien in je hoofd.

Doordat spieren gespannen zijn kan dit de bloedcirculatie en zuurstof toevoer naar je hersenen bemoeilijken. Je kunt spieren weer laten ontspannen door hoofdpijn massage, een ademhalingsoefening en kalmerende gedachten.
hoofdmassage1_3

Deze hoofdpijn massage is in 5 minuten te leren.

Ademhaling

1. Ga rustig op je stoel zitten met beide benen op de grond en je rug tegen de leuning.
2. Adem rustig in en diep uit, wacht een paar tellen wanneer je helemaal leeg bent en adem dan pas in.
3. Herhaal dit een paar keer totdat je merkt dat je dieper gaat inademen door juist diep uit te ademen.

Streches
4. Adem in, til je schouders op en laat ze vallen op je uitademing, herhaal dit enkele keren.
5. Draai je schouders 3x langzaam naar voren en 3x naar achteren.
6. Laat je hoofd naar links zakken richting je schouder en strek je nekspieren. Doe rechts hetzelfde, herhaal 2 x
7. Draai je hoofd naar links en kijk over je linker schouder. Duw lichtjes tegen je kin voor extra strekking. Draai dan met je hoofd naar rechts, kijk over je rechter schouder en geef wat extra stek door je kun iets verder naar rechts te duwen. Respecteer je grenzen.

Massage
8. Zet je vingertoppen stevig op je hoofd en maak rondjes op je hoofd terwijl je de hoofdhuid mee neemt. Die kan bij spanning erg strak aanvoelen. Verplaats je handen zodat je je hele schedel hebt gemasseerd, alsof je shampoo in masseert.
9. Draai met je vingertoppen rustig rondjes bij je slapen. Neem de hoofdhuid weer mee. Wat vind je prettiger, naar voren draaien of naar achteren?
10. Doe je handen achter je hoofd, vouw je vingers in elkaar en masseer met je duimen de onderkant van de schedelrand. De spieraanhechtigen kunnen gevoelig zijn dus nooit te hard drukken.

Drink na afloop een glas water. Zorg dat je gedurende de dag voldoende drinkt, zo’n 1,5 a 2 liter.
water

Wil je voor je eigen onderhoud ook eens naar een professionele masseur?
Op onze website staan vele professionals voor je klaar :-).
Meer berichten