Verhoog je weerstand voor dit najaar

25 augustus 2021
Afbeelding In het najaar is de kans groter dat je griep krijgt of verkouden wordt. Of je nu gevaccineerd bent of niet. Goed voor onszelf zorgen is natuurlijk altijd nodig om gezond te blijven. Daarom nog even wat extra tips die je kunnen ondersteunen.

1. Massage 
Ben je gezond als klant en behandelaar dan is massage de ultieme versterker van je immuunsysteem. Het is wetenschappelijk aangetoond dat  massage de aanmaak van witte bloedcellen bevordert die schadelijke invloeden van buitenaf bestrijden. Daarmee ondersteun je je eigen immuunsysteem. Het remt de aanmaak van het cortisol, een hormoon dat vrijkomt bij stress. Het afvoeren daarvan door massage is belangrijk voor een gezonde lichaamsbalans. Als laatste stimuleert massage de aanmaak van hormoon oxytocine wat ontspant en rust geeft. Massage is dus een doeltreffend middel voor je lichamelijke én geestelijke balans.
Is er niemand in de buurt die je kan masseren? Met de Theracane kun je gemakkelijk overal zelf bij. Het handboek helpt om eenvoudig klachten te herleiden naar de juiste triggerpoints en hoe ze te behandelen.


2. Voldoende slaap
We weten het wel maar zeker nu is het verstandig om minimaal 7 a 8 uur te slapen per nacht. Ook al doe je het goed op minder uren, slaap is de ultieme interne medicijnkast om je weerbaar te houden. Tijdens je slaap kan je lichaam herstellen. Hier is tijd voor nodig. Ook je hersenen hebben tijd nodig om kennis en indrukken op te slaan van korte naar lange termijn geheugen.
De chinezen hanteren een 'orgaanklok' met tijden dat ze hun werking volop doen en rust nodig hebben. ​Wanneer je dit proces verstoort met structureel te kort slapen betaal je vroeg of laat de rekening. Slaap is een super duurzame manier van zelfzorg.

Orgaanklok

3. Extra groenten, fruit, vitamines
Vitamine C versterkt het immuunsysteem door de aanmaak van witte bloedcellen. Het verkort de periode van verkoudheid als die er eenmaal is. Groente en fruit eten.
Vitamine D is samen met C de beste weerstand verhoger. Zonlicht (naar buiten als het kan) en verse vis eten. Aan vegetarische voeding is dit meestal toegevoegd.
Vitamine A draagt bij aan het bestrijden van infecties, dus ook goed voor de weerstand. Het zit in lever, vis en melkproducten. Eet je dat liever niet denk dan aan wortelen of een supplement.
Vitamine B6 versterkt het lymfe systeem dat zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Dit zit in vette vis, vlees, eieren, aardappelen en peulvruchten.
Vitamine E versterkt de celwanden zodat deze beter bestand zijn tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Vitamine E lost op in vet dus denk aan olijf- of zonnebloem olie en is soms toegevoegd in aan margarines.

Heb jij ook een goede tip? Plaats hem hier onder, dank je wel!
Meer berichten