Tips voor het starten van een eigen massagepraktijk.

5 november 2015
Afbeelding Waar moet je aan denken bij het starten van een eigen massagepraktijk? Hier zijn enkele tips. 

Jijzelf

Je hebt je diploma(s) op zak en bent vol enthousiasme om  te beginnen. Ga je in deeltijd masseren of ben je helemaal vrij voor je praktijk? Welke tijden houd je aan en hoeveel mensen wil je behandelen per dag? Het is belangrijk je eigen energie goed in de gaten te houden als je intensief met mensen werkt. Als dienstverlener ben je vooral op anderen gericht maar vergeet jezelf daarbij niet. Enthousiasme, gezonde voeding en voldoende slaap houden je fit. Wissel ook regelmatig een massage uit met een collega. Een professionele betrokkenheid verbetert je behandeling terwijl teveel meeleven met je klant juist energie kost. 

Je praktijk

Wanneer je net gestart bent kan het zijn dat je uit kostenbesparende overwegingen vanuit huis werkt. Zorg er dan wel voor dat je behandelkamer ook alleen behandelkamer is en er professioneel uit ziet. Denk ook aan een schone entree en het toilet.

In sommige buurtcentra of praktijken zijn vaak ruimtes per dag te huren voor een schappelijk bedrag, soms inclusief materiaal. Zo kun je geleidelijk opschalen totdat je een eigen ruimte kunt betrekken.

Bedenk met welke materialen je wilt werken en hoeveel je kunt uitgeven. De meeste massagetafels- en stoelen komen tegenwoordig uit China met wisselende kwaliteit. Laat je goed informeren bij diverse aanbieders voor de beste prijs-kwaliteit verhouding. Via je opleiding kun je wellicht korting krijgen bij aankoop van een massagetafel. 

Tarieven
Tarieven liggen landelijk nogal ver uit elkaar. Bezoek verschillende websites van collega’s uit jouw regio om te kijken wat hun tarieven zijn. Je kunt ook collega's consulteren via massage groepen op Facebook en LinkedIn.

Pas op met te goedkope tarieven. Mensen kunnen denken dat je dienst minder de moeite waard is bij een lage prijs. Bovendien is het veel lastiger om duurder te worden als mensen eenmaal aan je lage tarief gewend zijn. Je kunt wel goed met acties werken zoals een strippenkaart of een eigen kadobon uitgeven. Een bonus voor een klant die een andere klant aanbrengt is ook een mogelijkheid.

Groupdeals (Groupon ed) kunnen voor nieuwe klanten zorgen maar er zitten ook adders onder het gras. Stel bijvoorbeeld een maximum aantal vouchers in zodat je nog tijd over houdt voor je vaste klanten. Bedenk een massage die je iets duurder kunt maken door er bijvoorbeeld een product bij te leveren zodat je de 50% korting kunt compenseren. Binnen dit bedrag moet de btw ook nog afgetrokken worden dus bezin eerst voor je begint...

Klanten

De meeste masseurs beginen met klanten uit hun directe omgeving. Dan volgt de cirkel van kennissen van deze klanten. Deze mond-op-mond reclame is mooi maar wellicht niet genoeg om je hele praktijk te vullen.
Je zult je zichtbaar moeten maken voor mensen die jou nog niet kennen. Hierbij is het belangrijk dat je in de schoenen van je klanten gaat staan. In welke kringen begeven ze zich? Wat zijn hun wensen of klachten? Zijn ze bereid om voor een oplossing te betalen?
Het zoeken naar een doelgroep kan je helpen focussen. Wat voor soort behandelingen geef je graag, wat voor type mensen wil je in je praktijk of welke klachten vind je interessant om te behandelen? 

Marketing

Om klanten te bereiken maak je je zichtbaar op plaatsen waarvan je dent dat jouw toekomstige klanten te vinden zijn. Kijk of je aansluiting kunt vinden bij netwerkgroepen of interessante verenigingen. Sociale media zoals Facebook, Linked in of Twitter zijn kosteloze manieren om je netwerk te vergroten.

Naast Massage.nl zijn er meerdere sites waarop je je praktijk kunt aanmelden. Vraag mensen uit je omgeving je te helpen bekender te worden (verjaardagen!) en plaats referenties op je website en (zakelijke) Facebookpagina. Mensen zoeken steeds vaker online naar een masseur dus zorg dat je vindbaar bent.
Bedenk een leuke kennismakingsactie om een eventuele drempel weg te nemen. Het uitgeven van een eigen Massagebon is een goede mogelijkheid. Misschien wil je acceptant worden van onze nationale Massagebon om ook mensen buiten je netwerk te kunnen ontvangen.

Locale kranten zitten vaak verlegen om kopij dus als je een leuk stukje schrijft over wat je mensen kunt bieden zijn ze daar vaak blij mee en maak je meteen reclame.

Het geven van een lezing (in je praktijk of een buurthuis) over bijvoorbeeld een veel voorkomende klacht waar jij een behandelwijze voor hebt kan ook de juiste geinteresseerden aantrekken. Doe daarna een aantrekkelijk kennismakings aanbod en wie weet heb je nieuwe klanten. Via sociale media kun je je aankondiging verspreiden met de vraag of iedereen in de buurt je bericht wil delen.

Je administratie

Je bent nu zelfstandig ondernemer wat betekent dat je in het vizier komt van diverse instanties. Bijna niemand vindt dit leuk maar als ondernemer moet je je hier toch in verdiepen.

Meld je als eerste aan bij de Kamer van Koophandel. Naast de registratie geeft deze instantie veel informatie voor starters. Verder krijg je te maken met de Belastingdienst. Omzetbelasting is de verrekening van btw die je betaald aan bedrijfsgerelateerde goederen en opleidingen en ontvangt van je behandelingen. Starters betalen dit 1x per jaar dus zet altijd geld opzij.

Een goede boekhouder verdient zichzelft terug. Denk aan de startersaftrek, zelfstandigen aftrek, opleidingskosten, pensioenopbouw etc.

Wanneer je voor anderen werkt is het raadzaam om een VAR-verklaring bij de belastingdienst aan te vragen. Deze verklaring vrijwaart je opdrachtgever om sociale lasten af te dragen zoals voor werknemers gebruikelijk is. In april 2016 wordt dit document vervangen.

Denk ook aan wat je wel en niet wilt verzekeren. Een aansprakelijkheids-verzekering is raadzaam en vaak goedkoper via een branche vereniging. Een inkomens-, pensioen-, of rechtsbijstandverzekering  kunnen op langere termijn wenselijk zijn. Neem eens een kijkje op de website van ZZP-Nederland . Via crowdfunding bestaan al enkele groepen die elkaar financieel steunen bij arbeidsongeschiktheid als je kostwinner bent. 

Over kostwinner gesproken, het boek "Het zakelijke Hart" van Madeleine Boerma steunt zzp-ers die kostwinner zijn in het laten bloeien van hun bedrijf. Er zijn diverse marketing-goeroes die je via gratis webinars (uitzendingen te volgen achter je computer) marketing tips geven. Altijd met een aanbod achteraf maar je bent nergens toe verplicht. Google maar eens op Eelco de Boer, Laura Babeliowski, Linda Spaanbroek, Anne Raaymakers en Tonny Loorbach.

Veel succes en plezier bij het uitoefenen van jouw passie. Je zult veel mensen blij maken wat zingeving en voldoening geeft. Onderweg zijn is op zich al een avontuur!

Heb je nog vragen of tips? Laat het ons weten via info@massage.nl.
Meer berichten